Hoe melden? Via de meldknop

Je vindt de digitale meldknop onderaan deze pagina. Lees eerst deze info.​

De digitale meldknop is de kortste weg naar advies, hulp of verzoek tot interventie. Hij is er voor al wie situaties van grensoverschrijdend gedrag wil melden:

  • slachtoffers, getuigen van grensoverschrijdend gedrag,
  • derden die weet hebben van situaties waarin sprake is van grensoverschrijdend gedrag,
  • maar ook als persoon die bijdraagt tot het ongewenst grensoverschrijdend gedrag.

Via de meldknop kom je terecht bij de vertrouwenspersonen voor studenten
Wie de meldknop gebruikt, kan rekenen op maximale discretie en een persoonlijke, vertrouwelijke aanpak.

Elke melding die via de digitale meldknop binnen komt, wordt ernstig genomen.  Gebruik deze knop dan ook enkel als je een 'echte' melding wil doen. 


Wat gebeurt er na een melding via de digitale meldknop?

Contactname
Je melding  komt terecht bij de vertrouwenspersonen; zij nemen zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 3 werkdagen contact op met de persoon die via de meldknop contact heeft genomen. Enkel tijdens de officiële vakanties wordt hierop uitzondering gemaakt.

Verkiest iemand de hulp van een vertrouwenspersoon die verder van de eigen opleiding staat, dan wordt de vertrouwenspersoon van de andere regio ingeschakeld. Desnoods wordt beroep gedaan op een externe dienst of persoon.

Eerste gesprek
Dit gesprek zal plaatsvinden op een tijdstip en een locatie die discretie helpen waarborgen. Tijdens het eerste gesprek biedt de vertrouwenspersoon een luisterend oor aan, zij/hij helpt de vraag of melding verhelderen en bekijkt wat wenselijk en mogelijk is.  Alle mogelijke hulpscenario’s worden bekeken en met de melder besproken. Dat laat de betrokkene toe om vervolgens een weloverwogen keuze te maken over hoe het verder moet. Elke vervolgstap gebeurt in samenspraak met de persoon die de melding deed.

Dit zijn enkele mogelijkheden:

  • Je wil als slachtoffer of getuige enkel op verhaal komen en je hebt liever niet dat er volgstappen worden gezet.

  • Je hebt weet van een probleemsituatie en wil die onder de aandacht brengen zonder dat je zelf in beeld komt. Je rekent er op dat de hogeschool vervolgstappen zal ondernemen.

  • Je bent getuige van een probleemsituatie en vraagt je af wat je zelf kan doen.

  • Je wenst als slachtoffer of omstaander  een confronterend gesprek van de vertrouwenspersoon met diegene die naar jou toe ongewenst grensoverschrijdend gedrag heeft gesteld.

  • Je bent als slachtoffer gewonnen voor een herstelgericht bemiddelingstraject tussen jou, als slachtoffer, en de pleger.

  • Je hebt liever niet dat je door medewerkers van de UCLL wordt geholpen en wenst gepaste externe hulp.

  • Je kiest er voor om een formele klacht neer te leggen bij UCLL.  

  • Je wenst klacht neer te leggen bij de politie en vraagt je af wat daarvoor nodig is en hoe je dat moet doen.

Het contactformulier is bedoeld voor wie melding wil maken van een situatie waarin (mogelijk) sprake is van ongewenst grensoverschrijdend gedrag. Het moet wel gaan om een situatie waarin een UCLL-student betrokken is.