De vertrouwenspersonen voor studenten

De vertrouwenspersonen staan ter beschikking van al wie een probleem meldt m.b.t. situaties van ongewenst grensoverschrijdend gedrag waarbij één of meerdere UCLL-studenten betrokken zijn.  Ze bieden een luisterend oor en leggen zich toe op het zo snel mogelijk  wegwerken van onveilige en bedreigende situaties.

De vertrouwenspersonen stellen zich neutraal en onpartijdig op, geven advies en gaan mee op zoek naar het best mogelijke antwoord op wat zich als probleem aandient. Waar mogelijk trekken ze de kaart van een herstelgerichte aanpak. Die zorgt ervoor dat alle betrokkenen, na afhandeling van een conflict, in vertrouwen en met wederzijds respect verder kunnen.

De UCLL-vertrouwenspersonen studenten werken vraag-gestuurd. Elke stap die volgt op een vraag of melding wordt in overleg met de betrokkenen voorbereid en besproken.

De vertrouwenspersonen hebben beroepsgeheim. Dit betekent dat zij enkel na jouw goedkeuring informatie uitwisselen. Alles wat in een gesprek gezegd wordt, wordt met discretie behandeld.

Zoek je liever hulp buiten  UCLL of wil je via de politie klacht neerleggen? Dan kan je rekenen op advies en begeleiding van de vertrouwenspersonen. Idem wanneer je als student klacht wil indienen bij de programmadirecteur bevoegd voor zijn/haar opleiding. De vertrouwenspersoon kan je hiervoor meer informeren indien nodig en bijstaan in het formuleren van de klacht.

 

Wie zijn de vertrouwenspersonen en hoe kan je hen contacteren? 

Vertrouwenspersonen
Christien Steegmans  Cathia Coekaerts 
christien.steegmans@ucll.be   cathia.coekaerts@ucll.be
vertrouwenspersoonstudenten@ucll.be vertrouwenspersoonstudenten@ucll.be


Je kan hen contacteren via de digitale meldknop, via vertrouwenspersoonstudenten@ucll.be of via het persoonlijk mailadres van de vertrouwenspersonen.


Waarvoor kan je NIET terecht bij de vertrouwenspersoon studenten?

Voor vragen en problemen in verband met de studievoortgang, studiegeld, huisvesting, psychisch welzijn …  kan je terecht bij andere diensten (klik op het tabblad 'Begeleiding en voorzieningen).
Voor ruzies, conflicten of spanningen die niet onder de noemer vallen van ongewenst grensoverschrijdend gedrag, spreek je best je medestudenten, docenten, studentcoach, trajectcoach … aan.