Studenten en Medewerkers UCLL

Overzicht van ICT faciliteiten voor nieuwe studenten en medewerkers

Welkom bij UCLL. Deze pagina helpt je als nieuwe student of medewerker op weg en geeft een beknopt overzicht van al onze ICT diensten:

UCLL-account

Je ontvangt een e-mail met info over hoe je jouw UCLL-account moet activeren. Volg dus de instructies in deze e-mail.

  • Gebruikersnaam: kan je aflezen op je studenten- of personeelskaart
  • Activatiecode: kan je éénmalig gebruiken om je account te activeren en een wachtwoord te kiezen

Heb je de e-mail  met je activatiecode niet ontvangen? Contacteer dan je dienst inschrijvingen (student) of je HR-payrollmedewerker (medewerker).

Meer info over het UCLL account en account-activatie

Wifi: eduroam

UCLL beschikt op elke campus over het "Eduroam"  wifi netwerk. Je installeert eduroam één keer en je beschikt over internet-toegang op alle UCLL-campussen maar ook bij alle andere aangesloten onderwijsinstellingen wereldwijd.

  1. Verbind met internet (of met ucll-guest op campus)
  2. Ga naar onze eduroam-pagina en volg de instructies
  3. Op campus: Selecteer "Eduroam" als je wifi-netwerk.
Let op, je eduroam gebruikersnaam is je gebruikersnaam@ucll.be (vergeet de @ucll.be niet!).

 Meer info over wifi op UCLL
 

Software

Een aantal opleidingen stapt vanaf september 2023 in het BYOD (Bring Your Own Device)-project, er wordt dan verwacht dat je over een laptop beschikt.

We zetten Office 365 standaard op elke UCLL computer.
Voor je eigen computer raadpleeg je de installatieprocedure.

Je kan ook gebruik maken van je persoonlijke OneDrive:

  • Je krijgt gratis opslagruimte op OneDrive.
  • Je bestanden worden automatisch opgeslagen. Zo raak je niks kwijt.

Documenten waaraan je samenwerkt met anderen deel je bij voorkeur via Microsoft Teams.

Meer info over software op UCLL

E-mail

Het e-mailverkeer verloopt binnen UCLL via Outlook. Inloggen kan je via:

  • Intranet: quicklink ‘Office 365’ en kies dan links voor Outlook.
  • Outlook: installeer de app.
  • Toledo: het mail-icoontje in de rechter bovenbalk.

Maak je e-mail handtekening als UCLL student:

  • Vul je studierichting en klasgroep in bij ‘Opleiding’.
  • Zet deze handtekening in elke mail om duidelijk te maken wie je bent

Maak je e-mail handtekening als UCLL medewerker

Je kan ook je UCLL mailbox configureren op je laptop en smartphone.

Je e-mail configureren
 

Kaart

Studenten ontvangen hun studentenkaart per post, late inschrijvers krijgen hun kaart via de studentenadministratie.
UCLL medewerkers ontvangen hun kaart via de personeelsdienst.

De UCLL kaart kan gebruikt worden om:

  • Je te legitimeren.
  • Toegang te krijgen tot de UCLL bibliotheken en leslokalen.
  • Te printen en kopiëren op de campus.

Meer info over de UCLL kaart en kaart-activatie
 

UCLL app

Via de UCLL app kan je allerlei handige informatie raadplegen, zoals:

  • Nieuws: raadplegen van nieuwsberichten op het intranet.
  • Uurrooster: bekijk wanneer en waar je les hebt.
  • Mijn kaart: raadplegen en opwaarderen van je print en kopieer saldo.

Meer info over de UCLL app
 

Kopiëren, printen en scannen

Vanaf december 2024 schakelt UCLL over naar nieuwe multifunctionals/printers, meer informatie en een update van onderstaande informatie volgt later.

Op een UCLL desktop (bv. in een computerklas) of laptop kan je rechtstreeks printen naar een  campus printer:

  1. Stuur je opdracht naar de printer UCLL Kleur of UCLL zwart-wit
  2. Ga naar een printer op de campus en leg je kaart op het paaltje.
  3. Druk op het printer-icoon en druk af.

Maar je kan ook printen naar een campusprinter vanop je eigen laptop:

  1. Surf naar webprint.ucll.be en vul je gebruikersnaam en wachtwoord in.
  2. Selecteer het gewenste bestand en kies de printer die je wilt gebruiken: UCLL Kleur of UCLL zwart-wit.
  3. Pas eventueel de geavanceerde instellingen aan en druk op de knop van de juiste printer
  4. Ga naar een printer op de campus en leg je kaart op het paaltje.
  5. Druk op het printer-icoon en druk af.

Meer info over afdrukken
 

Laptop voor studenten

Een aantal opleidingen stapt vanaf september 2023 in het BYOD (Bring Your Own Device)-project, er wordt dan verwacht dat je over een laptop beschikt.

Een laptop is zo goed als onmisbaar voor het volgen van een opleiding bij UCLL. De ICT-dienst biedt op het intranet een handig overzicht met betrekking tot studentenlaptops:

  • Voorgestelde minimumvereisten voor een laptop
  • Adviezen bij aankoop laptop
  • Laptop aanbod via Signpost

Meer info over het laptop aanbod
Meer info over laptops voor medewerkers

 

ICT support contacteren

Bots je op problemen met één of meerdere van de voorgaande tools? Contacteer dan ICT support.
Je kan de ICT-helpdesk contacteren door te surfen naar https://intranet.ucll.be/ict-contact.

Contacteer ICT support
 

Online leeromgeving: Toledo

Hoe bereik je de online leeromgeving?

  1. Log in op intranet
  2. Kies bij de quicklinks rechts voor "Toledo".

Je ziet een overzicht van al je vakken (gelinkt aan je ISP) en communities (zelfgemaakte groepen door lectoren).

Community
Vak
Een grijs gekleurd vak betekent dat de cursus niet beschikbaar gesteld werd door de lector en dus ook (nog) niet toegankelijk is.
Pas op met het instellen van filters, die blijven actief na uitloggen!

Toledo
 

Adminstratief portaal: KULoket

Hier kan je je individueel studieprogramma, persoonlijke gegevens, tolerantiekrediet, behaalde punten, enz. raadplegen. In je voortgangsdossier vind je ook je gepubliceerde examenresultaten.

BELANGRIJK! Bij aanvang van het academiejaar kijk je je ISP na en dien je hem in!

KULoket
 

Online lessen

Als je lesrooster een online les aangeeft, dan kan je die live thuis volgen. Ook bij online lessen gelden er afspraken:

  • Kies een rustige plek in huis.
  • Doe de juiste kleren aan.
  • Wees op tijd aanwezig 😊.

Lessen kunnen online doorgaan via:

  • TEAMS:
    • in je Teams app > vak
    • in je Teams app > agenda

 

Overschakelen van andere opleiding/hogeschool

Staan er nog vakken/communities van een vorige opleiding in Toledo? Zo krijg je ze weg:

  1. Ga naar Toledo.
  2. Klik in de rechterbovenbalk op "Beheer" en kies voor "Uitschrijven".

Schrijf je in de lijst uit voor de vakken/communities die niet meer van toepassing zijn voor je huidige opleiding.

Overgeschakeld van een andere hogeschool of universiteit van de associatie KU Leuven? Check dan zeker of je correspondentie e-mailadres klopt!
KU Loket > Studentendossier > Adressen > Selecteer bij "Algemene communicatie" jouw huidige e-mailadres van UCLL.