Hybride leren


 wat is hybride leren?

UCLL kiest voor hybride leren als een ontwerpprincipe voor haar onderwijsvisie Moving Minds DNA. De beleidscontouren hybride leren vind je hier (pdf). Hybride leren houdt hierbij een weldoordachte, gevarieerde mix van verschillende dimensies in, aangepast aan de diversiteit van de doelgroep, de opleidingsvisie/DLR en de opleidingsspecifieke inhouden. Dat het gaat over een mix die weldoordacht is,  impliceert een bewust (vooraf) nadenken over welke leeromgeving de student op de meest optimale manier stimuleert in de ontwikkeling naar het beoogde profiel: een leeromgeving waarin de verschillende leercontexten, leeractiviteiten, werkvormen, materialen, … elkaar versterken en daardoor de motivatie en het engagement bij de student verhogen. In overleg gaan met diverse partners over het creëren van zo’n gevarieerde mix waarin rekening gehouden wordt met de context, is dan ook noodzakelijk.

 In deze weldoordachte, gevarieerde mix gaat het om leer-, evaluatieactiviteiten en leermaterialen met een integratie van vier dimensies, nl.:

  • Online en face-to-face leren
    Integratie van leeractiviteiten via een/de digitale leeromgeving en live contact/de fysieke leeromgeving. 
  • Asynchrone en synchrone activiteiten
    Integratie van leeractiviteiten die door studenten quasi gelijktijdig en vrij te kiezen ingevuld kunnen worden. 
  • Georganiseerd of toevallig
    Integratie van gestructureerde en formele leeractiviteiten en niet-gestructureerde en informele leermomenten. 
  • Individueel en in groepsverband
    Integratie van individuele leeractiviteiten en activiteiten in groepsverband.

Om de mix van deze vier dimensies voor te stellen, gebruiken we het beeld van een mengpaneel. De visie achter dit beeld is dat de opleiding en/of de docent zelf aan de knoppen van het mengpaneel draait: zij zijn verantwoordelijk voor ‘de muziek’ en voor een optimale mix. Om het met een citaat van Richie Hawtin te stellen: 

"It’s not about what the equipment does. It’s about what you can do through that equipment. That’s where the soul is.”

Wil je zelf gebruik maken van de bovenstaande afbeelding? Dan kan je het 'mengpaneel hybride leren' hier downloaden. 

Terug naar boven

hoe start je met hybride leren?

Hybride onderwijs ontwerpen, heeft impact op zowat alle elementen in een opleiding. Je ziet de elementen waarop hybride leren impact heeft ook terugkomen in onderstaande tekening. Bovendien zal je merken dat het nadenken over en sleutelen aan het hybride maken van één element uit een opleiding, meteen effect heeft op heel wat andere elementen.  Wil je zelf binnen je opleiding(sonderdeel) aan de slag met hybride leren binnen één of meerdere van deze elementen? Download dan dit document  (8MB). Je opent het document best met Adobe Reader, voor de meest optimale en interactieve gebruikservaring. Het document is een uitgebreide leidraad, met voor ieder element (1) achtergrondinformatie, (2) beleidsadviezen, (3) extra literatuur en (4) een quick scan

Heb je nood aan enkele tips rond hybride leren? Dan kan je die beluisteren in onderstaande korte clip (4min17sec). Of bekijk het filmpje via Kaltura. In deze quick sheet kan je de tips nogmaals nalezen. 

Terug naar boven

ondersteuning bij hybride leren

Hybride leren is een ontwerpprincipe binnen het Moving Minds DNA (MM DNA) waarin de technologische, didactische en inhoudelijke kant van onderwijs elkaar ontmoeten (Koehler en Mishra, 2005). Het vergt dan ook nieuwe 'blended teaching competencies' van docenten. Die competenties worden best op (OPO-)teamniveau aangesproken om zo expertise en deskundigheid complementair in te zetten. Als docent/OPO-team wordt verwacht dat je een basis bezit aan technologische en didactische competenties. Voor de vakinhoudelijke expertise  blijf jij als docent/OPO-team de absolute expert. Om jou of het OPO-team te ondersteunen in de didactische, technologische of onderwijstechnologische expertise, kan je beroep doen op heel wat collega's, zoals je ook kan zien in onderstaand schema.

Je partner Onderwijs, ICTO+'er en ICT slaan dan ook vaak de handen in elkaar om jou te ondersteunen. Samen bouwen we aan sterk, hybride onderwijs. 

  • Nood aan didactische ondersteuning? Neem contact op met jouw partner onderwijs.
  • Nood aan onderwijstechnologische ondersteuning? Neem contact op met team ICTO+
  • Heb je een technologische vraag? Neem contact op met ICT-support

 

Creative Commons-Licentie
Deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.