Allen
Visie Living Campus

"Tegen 2022 moeten alle UCLL-campussen living campussen zijn"

#UCLLinspireert (bron: strategisch plan UCLL)

Situering

Als hogeschool hechten we naast kwalitatief onderwijs ook veel belang aan het welzijn van de studenten en personeel. Voor studenten vertaalt zich dit in de praktijk in een uitgebreid aanbod van steun, zorg en begeleiding, zowel voor onderwijsgerelateerde vragen en uitdagingen als voor psychosociale moeilijkheden (zie ook ‘begeleidingscontinuüm’). We willen echter nog een stap verdergaan door ervoor te zorgen dat de omgeving waarin studenten en personeel vertoeven niet enkel rekening houdt met de onderwijsactiviteiten, maar ook gericht is op het stimuleren en bevorderen van hun welbevinden. 

 
Het erkennen van de rol die de omgeving speelt, is geen nieuw gegeven. Zo wordt in de Welzijnswet die werkgevers verplicht om actief in te zetten op de preventie van psychosociale risico’s, expliciet verwezen naar de mogelijk impact van de werkomgeving op zowel de lichamelijke als de psychische gezondheid van medewerkers . Ook het Vlaams Instituut Gezond Leven geeft aan dat het van cruciaal belang is om aandacht te hebben voor de omgeving indien men wil gaan voor een kwalitatief gezondheidsbeleid .
 

Werkgroep

Om een dergelijke context te creëren is er echter nood aan een visie hieromtrent en vandaar heeft de dienst studentenvoorzieningen het initiatief genomen om een werkgroep op te richten. Door de interregionale en specifieke samenstelling van de werkgroep, kon er vanuit verschillende invalshoeken en standpunten meegedacht en input geleverd worden.
 
De doelstelling van de werkgroep was om een UCLL-eigen invulling te geven aan het concept ‘living campus’. Er werd voor deze terminologie gekozen omdat het reeds door meerdere actoren binnen de hogeschool gekend en gebruikt werd om te verwijzen naar activiteiten die onderwijsoverschrijdend zijn (e.g. after hours, campusproeverij, …).
 
Om ervoor te zorgen dat deze visietekst uiteindelijk gedragen zou kunnen worden door alle geledingen van de hogeschool, werd de ontwerptekst bezorgd aan de studentenraden en alle regioverantwoordelijken. Wat hieronder volgt is dan ook het resultaat van de inzet van de leden van de werkgroep, de mening van de leden van de stuvoraad, de kritische blik van de regioverantwoordelijken (nu: campushoofden) en het standpunt van de studentenraden.
 
 

Een UCLL visie op living campus

Kort samengevat

Een living UCLL-campus is meer dan enkel een plaats om te leren en te werken. Het is een eigentijdse, bruisende en stimulerende omgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar iedereen zichzelf kan zijn, en waar verbondenheid en participatie centraal staan .

Bouwstenen van de visie

Met deze slagzin wordt duidelijk gekozen om in te zetten op vijf grote pijlers, nl. eigentijds, levendigheid, toegankelijkheid, authenticiteit en verbondenheid. Uit onderstaande tekst zal duidelijk worden dat de pijlers onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en zelfs deels in elkaar overlopen. De ene pijler kan met andere woorden niet zonder de andere.
 

1. Eigentijds:  “Een living UCLL-campus is zowel modern als vooruitstrevend”

Een living UCLL-campus 
houdt zowel rekening met maatschappelijke bezorgdheden als met de noden van haar gebruikers.
staat open voor suggesties van haar gebruikers.
is een plaats waar verandering mogelijk is.
laat ruimte om nieuwe trends op te sporen en deze indien aangewezen, wenselijk en mogelijk te implementeren.
biedt een duidelijke plaats aan het dagelijkse leven.
zet in op duurzaamheid.
houdt de vinger aan de pols op vlak van ICT en technologie.
 

2. Levendigheid: “Een living UCLL-campus is een bruisende en stimulerende omgeving”

Een living UCLL-campus
vormt samen met haar gebruikers het kloppende hart van onze hogeschool. 
bruist letterlijk van het leven en moet dusdanig ingericht zijn dat ze leven oproept bij de gebruikers.
biedt plaats voor activiteiten anders dan onderwijs en werk zoals sport, ontspanning en cultuur. 
werkt inspirerend en nodigt haar gebruikers uit om initiatief te nemen. Het zet hen in beweging.
is een plaats waar de natuur een prominente plaats krijgt, zowel binnen als buiten.
reikt verder dan de muren van campusgebouwen.
 

3. Toegankelijkheid: “Een living UCLL-campus is voor iedereen toegankelijk”

Een living UCLL-campus 
is een plaats waar iedereen welkom is en waar respect centraal staat.
staat open voor co-housing.
is een plaats waar de gebruiker centraal staat.
houdt rekening met het belang van internationalisering.
 

4. Authenticiteit: “Een living UCLL-campus is een plaats waar iedereen zichzelf kan zijn” 

Een living UCLL-campus
biedt een veilige omgeving waar alle gebruikers ongedwongen uitdrukking durven, mogen en kunnen geven aan hun persoon en gevoelens, met respect voor zichzelf en de ander.
hecht belang aan diversiteit.
stimuleert creativiteit.
is een plaats waar men zich goed kan voelen en minder goed mag voelen.
 
De aanwezigheid van een stille ruimte op de campus sluit naadloos aan bij deze pijler. Om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde verstaat onder stille ruimte en bij de inrichting ervan dezelfde doelstelling nastreeft, werd voor de stille ruimte een specifieke visietekst geschreven.
 

5. Verbinding: “Een living UCLL-campus draait rond verbondenheid”

Een living UCLL-campus
is gezellig en aangenaam om te vertoeven.
zorgt ervoor dat de gebruiker die alleen toekomt, zich niet alleen hoeft te voelen.
is een plaats waar gebruikers elkaar kunnen ontmoeten, waar zij samen tijd kunnen doorbrengen, waar co-creatie mogelijk is en waar zij ook op zichzelf kunnen en mogen zijn. 
stimuleert betrokkenheid en participatie bij de gebruikers. 
 

Concreet

De bedoeling is om op campusniveau aan de slag te gaan met deze visietekst door per pijler na te gaan wat er reeds gebeurt. Hieruit zal blijken dat er al heel wat gebeurt… Denk maar aan de opfrissing van de gang van Orthopedagogie op campus Diepenbeek, de herinrichting van de cafetaria op campus Liza, de pool- en kickertafels op campus Diepenbeek, de coffeecorners op campus Diepenbeek, Gasthuisberg, Proximus en Hertog, de Rode Neuzen Week op campus Proximus, de vernieuwing van de cafetaria op campus Sociale School,  … Naast deze grotere initiatieven, zijn er ook heel wat kleinere acties die jammer genoeg niet altijd even goed gekend zijn.
Daarnaast is het doel ook na te gaan wat er nog kan gebeuren om de ambities die vervat liggen in de visie op die campus te realiseren. Een living campus is immers nooit af. Idealiter is er een aparte werkgroep met geëngageerde studenten en personeelsleden die zich wil toeleggen op het thema, die regelmatig samenkomt, brainstormt, actie onderneemt en opvolgt. 

Op Campus Hertogstraat werd in 19-20 reeds een werkgroep opgericht, en in de loop van 20-21 zullen ook de andere campussen volgen.