Een UCLL visie op living campus
Kort samengevat
Een living UCLL-campus is meer dan enkel een plaats om te leren en te werken. Het is een eigentijdse, bruisende en stimulerende omgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar iedereen zichzelf kan zijn, en waar verbondenheid en participatie centraal staan .
Bouwstenen van de visie
Met deze slagzin wordt duidelijk gekozen om in te zetten op vijf grote pijlers, nl. eigentijds, levendigheid, toegankelijkheid, authenticiteit en verbondenheid. Uit onderstaande tekst zal duidelijk worden dat de pijlers onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en zelfs deels in elkaar overlopen. De ene pijler kan met andere woorden niet zonder de andere.
1. Eigentijds: “Een living UCLL-campus is zowel modern als vooruitstrevend”
Een living UCLL-campus
houdt zowel rekening met maatschappelijke bezorgdheden als met de noden van haar gebruikers.
staat open voor suggesties van haar gebruikers.
is een plaats waar verandering mogelijk is.
laat ruimte om nieuwe trends op te sporen en deze indien aangewezen, wenselijk en mogelijk te implementeren.
biedt een duidelijke plaats aan het dagelijkse leven.
zet in op duurzaamheid.
houdt de vinger aan de pols op vlak van ICT en technologie.
2. Levendigheid: “Een living UCLL-campus is een bruisende en stimulerende omgeving”
Een living UCLL-campus
vormt samen met haar gebruikers het kloppende hart van onze hogeschool.
bruist letterlijk van het leven en moet dusdanig ingericht zijn dat ze leven oproept bij de gebruikers.
biedt plaats voor activiteiten anders dan onderwijs en werk zoals sport, ontspanning en cultuur.
werkt inspirerend en nodigt haar gebruikers uit om initiatief te nemen. Het zet hen in beweging.
is een plaats waar de natuur een prominente plaats krijgt, zowel binnen als buiten.
reikt verder dan de muren van campusgebouwen.
3. Toegankelijkheid: “Een living UCLL-campus is voor iedereen toegankelijk”
Een living UCLL-campus
is een plaats waar iedereen welkom is en waar respect centraal staat.
staat open voor co-housing.
is een plaats waar de gebruiker centraal staat.
houdt rekening met het belang van internationalisering.
4. Authenticiteit: “Een living UCLL-campus is een plaats waar iedereen zichzelf kan zijn”
Een living UCLL-campus
biedt een veilige omgeving waar alle gebruikers ongedwongen uitdrukking durven, mogen en kunnen geven aan hun persoon en gevoelens, met respect voor zichzelf en de ander.
hecht belang aan diversiteit.
stimuleert creativiteit.
is een plaats waar men zich goed kan voelen en minder goed mag voelen.
De aanwezigheid van een stille ruimte op de campus sluit naadloos aan bij deze pijler. Om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde verstaat onder stille ruimte en bij de inrichting ervan dezelfde doelstelling nastreeft, werd voor de stille ruimte een specifieke visietekst geschreven.
5. Verbinding: “Een living UCLL-campus draait rond verbondenheid”
Een living UCLL-campus
is gezellig en aangenaam om te vertoeven.
zorgt ervoor dat de gebruiker die alleen toekomt, zich niet alleen hoeft te voelen.
is een plaats waar gebruikers elkaar kunnen ontmoeten, waar zij samen tijd kunnen doorbrengen, waar co-creatie mogelijk is en waar zij ook op zichzelf kunnen en mogen zijn.
stimuleert betrokkenheid en participatie bij de gebruikers.