Ondersteuningstraject hybride leren voor opleidingen

  1. de visie

  2. het mengpaneel

  3. de dj's

  4. het festival

  5. ondersteuningstraject 'hybride rockt'

  6. achtergrondinformatie

  1. de visie

In de onderwijsvisie van hogeschool UCLL ‘het Moving Minds DNA (MM DNA)’ wordt hybride leren gezien als één ontwerpprincipe, naast zes andere ontwerpprincipes. Deze ontwerpprincipes bepalen mee de vormgeving van het kwaliteitsvol onderwijs binnen de opleidingen in de hogeschool. In de onderwijsvisie hanteren we volgende definitie van hybride leren:

Hybride leren houdt een weldoordachte, gevarieerde mix in van verschillende dimensies, aangepast aan de diversiteit van de doelgroep, de opleidingsvisie/DLR en de opleidingsspecifieke inhouden. Het gaat om een integratie van volgende dimensies:

  • Online en face-to-face leren
  • Asynchrone en synchrone activiteiten
  • Georganiseerd en toevallig leren
  • Individueel leren en leren in groepsverband

Up

  1. het mengpaneel

It's not about what the equipment does. It's about what you do through that equipment. Thats where the soul is. (Ritchie Hawtin) 

Om de mix van deze vier dimensies voor te stellen, hanteren we het beeld van een mengpaneel. De visie achter dit beeld is dat de opleiding en/of de docent zelf aan de knoppen van het mengpaneel draait: zij zijn verantwoordelijk voor ‘de muziek’ en voor een optimale mix.

Up

  1. de dj's

God is not the DJ... You are!

De docent kan dus beschouwd worden als de DJ die achter de knoppen staat en ideale mixen tovert uit het mengpaneel. Misschien zijn er wel meerdere DJ's die één gezamenlijke set spelen?  Wie er ook op het podium staat en over hoeveel muzikanten het ook gaat: zij zijn het die zorgen voor een gevarieerde playlist. In die optiek kan er best nagedacht worden over oa. onderstaande vragen: 

  • Welke mix van onderwijsactiviteiten creëert de docent/het docententeam, met oog voor het publiek waarvoor hij/zij zijn set speelt?
  • Waar wordt het publiek enthousiast van?
  • Hoe activeert de docent/het docententeam het publiek: hoe brengt de docent hen in/tot beweging?
  • Tegelijkertijd is het mogelijk ook aan de docent/het docententeam om het publiek nieuwe muziek te laten kennen, om studenten net buiten hun comfortzone te brengen opdat ze nieuwe dingen kunnen leren. 

Up

  1. het festival 

Alle DJ's moeten natuurlijk een setting krijgen om hun muziek te kunnen spelen: de juiste condities moeten gecreëerd worden. Trekken we de analogie door naar een opleiding, dan kan de opleiding voorgesteld worden als een festival waarbinnen elk OPO een apart podium is. De opleiding dient het festival zodanig te organiseren dat de DJ's comfortabel achter hun mengpaneel kunnen kruipen. Juiste randvoorwaarden moeten geschapen worden opdat de DJ's voldoende kundig en geëquipeerd hun set kunnen spelen, het festivalprogramma moet goed op elkaar afgestemd worden opdat er geen overlap is... 

Up

  1. ondersteuningstraject hybride rockt

Wil jij nadenken over het creëren van een opleidingseigen festival 'hybride rockt'?  Om opleidingen weloverwogen keuzes te laten maken betreffende hybride leren, werd door het ICTO+team binnen de dienst Onderwijs & Studenten het traject 'Hybride rockt' uitgewerkt. Dit is een ondersteuningstraject waarin samen met de betrokken opleiding vijf grote etappes worden doorlopen. 

  1. Een intakegesprek om de verwachtingen en scope van de ondersteuning te bepalen.
  2. Uitdenken van een visie en strategie rond hybride leren in de opleiding. 
  3. Het uittekenen van een professionaliseringsplan voor het docententeam binnen de opleiding. 
  4. Een outboardingsgesprek: we luisteren in dit gesprek graag naar hoe we jouw opleiding structureel en op maat verder kunnen ondersteunen via onze reguliere ICTO+werking. 
  5. Het ondersteunen en coachen van individuele docenten en/of docententeams in het ontwerpen van hybride OPO's.

Door middel van een intakegesprek met de opleiding, wordt gekeken hoe en binnen welke etappe(s) we ondersteuning kunnen bieden aan de opleiding. Interesse om in te stappen? Dat kan hier. 

Hou er rekening mee dat we momenteel met heel wat opleidingen in gesprek zijn om een traject op te starten. In het intakegesprek bekijken we samen met de opleiding de vraag en houden we rekening met de beschikbare ruimte van het team procesbegeleiders  om een traject op korte of langere termijn op te starten.  


Up

  1. achtergrondinformatie

Wil je meer weten over het ontstaan van dit traject en de kaders die we gebruikten om dit traject vorm te geven? Lees dan dit artikel, dat we schreven in het kader van EDULEARN-conference en dat na de conferentie ook in  EDULEARN22 Proceedings zal gepubliceerd worden.