Begeleidingscontinuüm en competentieprofielen voor de verschillende rollen

UC Leuven-Limburg wil haar studenten opleiden tot ‘inspirerende professionals, breeddenkende wereldburgers en sterke persoonlijkheden. Internationaal georiënteerde, ondernemende individuen die een leven lang bijdragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving.’ Dit gebeurt in een kader waarin de student centraal staat. Goede begeleiding van studenten door docenten en begeleiders was en blijft een troef van onze hogeschool.
We dragen daarom zorg voor het leerproces van onze studenten én hebben aandacht voor de student als mens. De studententijd is immers een belangrijke fase in de persoonsontwikkeling waarbij leven en leren één geheel vormen. Het is dan ook in dat perspectief dat de hogeschool begeleiding aanbiedt.
Het begeleidingscontinuüm samen met de rollen, vormen het kader dat al onze begeleidingstaken en -rollen in kaart brengt, gaande van basisbegeleiding door de eigen medewerkers tot gespecialiseerde hulpverlening door externe instanties.

Ambities van het begeleidingscontinuüm en de rollen

Dit kader van begeleidingscontinuüm en rollen wil:

  • een toekomstgericht kader zijn waarop de diensten, programma's, opleidingen en studentenvoorzieningen zich kunnen baseren;
  • een gemeenschappelijk kader bieden om eenzelfde taal te hanteren;
  • samenwerking faciliteren en verantwoordelijkheid delen;
  • helder zijn voor de student;
  • gelijkwaardigheid en de gelijke kansen van de studenten garanderen;
  • laagdrempelige begeleiding aanbieden.

Begeleidingscontinuüm en rollen

Het UCLL-begeleidingscontinuüm is geïnspireerd op het zorgcontinuüm zoals dat momenteel door het basis- en secundair onderwijs en de CLB’s wordt gebruikt.

Het continuüm laat toe om alle begeleidingstaken, samen met de daaraan gekoppelde rollen, in beeld te brengen. Een heldere rol- en taakinvulling schept duidelijkheid voor de student en draagt bij tot een betere afstemming en samenwerking tussen alle actoren. 

Door binnen dit continuüm ook preventief en proactief te werken, stimuleert de hogeschool op duurzame wijze de factoren die bijdragen tot de ontwikkeling en het welbevinden van de studenten.

De basis van het continuüm wordt gevormd door optimale leer-, werk- en samenleefcondities voor alle studenten. Vanuit deze basis evolueert het begeleidingsaanbod naar steeds meer gespecialiseerd maatwerk. Uiteindelijk komt men zo bij vormen van hulp, begeleiding en ondersteuning die buiten het bereik van de hogeschool vallen. Externe instanties krijgen dan de verantwoordelijkheid over de begeleiding en zorg.

In het begeleidingscontinuüm zijn er vier fasen: de basisbegeleiding, de toegevoegde begeleiding (generiek en specifiek), de bijzondere begeleiding en ten slotte de externe begeleiding. De fasen kan men niet strikt scheiden; zij vormen een continuüm.

Meer info:

Grondregels bij het begeleidingscontinuüm

Alle niveaus van het begeleidingscontinuüm hanteren volgende principes:

  • Studenten worden aangesproken op hun zelfverantwoordelijkheid en indien mogelijk op hun ondersteunend netwerk. We geloven in hun veerkracht.
  • Respecteren van de discretieplicht en het beroepsgeheim (deontologische code) door de professionals die met de jongeren samen werken.
  • De begeleiding kan vertrekken vanuit een ondersteunings- of hulpvraag  zowel van de direct betrokkene als van omstaanders die zich verantwoordelijk voelen voor iemand die in de knel zit.
  • Professionalisering aanbieden en eigen competenties aanscherpen en verder ontwikkelen.
  • Noden van de studentenpopulatie signaleren en oplossingen zoeken (kwaliteitszorg).
  • De UCLL controleert de kwaliteit van het door haar georganiseerde en genetwerkte begeleidingsaanbod m.m.v. alle betrokkenen.

Andere rollen

Het begeleidingscontinuüm met de bijhorende rollen focust op de studie- en studentenbegeleiding. Voor de volledigheid vermelden we hier ook de andere rollen die een plaats hebben in de ondersteuning van studenten.

  • Onderwijsombuds
    Bij de onderwijsombuds kunnen de studenten doorheen het academiejaar terecht met betrekking tot alle aspecten van onderwijsverzorging. De onderwijsombuds bemiddelt bij problemen buiten de examenperiodes .
  • Examenombuds
    De examenombuds bemiddelt tussen examinatoren en studenten.
  • Aanspreekpunt participatie
    Het aanspreekpunt participatie coacht studenten met het oog op participatie aan de overleg- en inspraakorganen op opleidingsniveau.
  • Participatiecoach
    De participatiecoaches coachen op regionaal niveau de studenten met het oog op participatie aan de overleg- en inspraakorganen op hogeschoolniveau.

 

 

Bijlage