Functioneringsbeleid

Regelmatig met je leidinggevende kunnen overleggen over je bekommernissen en vragen is belangrijk om je werk goed te kunnen doen. Dit kan in allerlei gesprekken, gaande van informele babbels in de gang tot formele functioneringsgesprekken.

Functioneringsgesprekken zijn jaarlijkse gesprekken tussen jezelf en je direct leidinggevende waarin jullie even de tijd nemen om formeel bij je functie, functioneren, werkvermogen, ontwikkel- en ondersteuningsbehoeften nu en in de toekomst stil te staan. Als resultaat van de gesprekken maken jullie concrete afspraken.

Download de visietekst (versie 'maart 2022' - PDF. 74.38kB) en documenten ter voorbereiding van je gesprek.

 

Klik op onderstaande afbeelding voor meer info over "het huis van werkvermogen". (PDF 543.11KB)

 

Remediëringstraject

Download HIER de template voor een remediëringstraject (39.58kB, docx.)

 

Context:

Sluit aan bij de strategische prioriteit ‘Inspirerende leer- werk- en leefomgeving’

Het functioneringsbeleid realiseert een beleidskader voor systematische, formele gesprekken tussen medewerker en direct leidinggevende waarin:

  • de functie, het functioneren en het werkvermogen van de medewerker besproken worden,
  • ontwikkel- en ondersteuningsbehoeften besproken worden en waarin hierover wederzijdse engagementen worden aangegaan,
  • plannen gemaakt worden voor de toekomst,
  • en dit in wederzijdse dialoog tussen medewerker en leidinggevende.

 

Wat is een remediëringstraject?

Een remediëringstraject is een afgebakende periode waarin de medewerker de mogelijkheid krijgt om haar/zijn functioneren of werkhouding aan te passen en/of te verbeteren. Zowel medewerker als leidinggevende dienen hierin hun verantwoordelijkheid op te nemen. Dit traject is een verdere uitwerking van het functionerings- en evaluatiebeleid en sluit ook aan bij het benoemingsprotocol: “Art 5 §1, punt 1 : een voorwaarde voor benoeming is dat er geen actieve begeleiding lopende is om de prestaties op een hoger niveau te brengen. Dit dient vastgelegd te zijn in een schriftelijke overeenkomst”, waarbij we met de schriftelijke overeenkomst verwijzen naar het remediëringstraject.  (zie het benoeminsprotocol via deze link en het benoemingsprotocol op sharepoint

  • Het remediëringstraject is maatwerk. Ook de duur van zo’n traject is afhankelijk van de omstandigheden en de situatie. Minimaal wordt een periode van 6 maanden effectief functioneren afgesproken, voor vastbenoemden is dit een periode van 9 maanden. De periode moet in elk geval zo lang zijn, dat de medewerker de gelegenheid heeft om zich te verbeteren.
  • In deze periode worden er duidelijke (SMART) afspraken gemaakt die betrekking hebben op het verbeteren van het functioneren van de medewerker.
  • Het staat een medewerker vrij om indien gewenst een derde aanwezige mee te brengen bij de gesprekken tijdens het traject.
  • Het verslag van het remediëringstraject wordt ondertekend door de (hoofd)leidinggevende, de (programma)directeur en de medewerker. Het verslag wordt opgenomen in het personeelsdossier.

Dit traject is een tussenstap om niet onmiddellijk over te gaan naar een negatieve evaluatie en een eventueel ontslag. Het biedt de medewerker de kans om actief in te zetten op het functioneren in lijn met het waardenkader van UCLL en met de verwachtingen van de leidinggevende.

 

Wanneer krijg je een remediëringstraject?

  • Wanneer een medewerker niet handelt naar wat er op basis van de afsprakenkaders binnen de hogeschool kan worden verwacht van een UCLL-medewerker, en de persoon hier reeds een aantal keren op aangesproken werd, zonder verbetering,  kan een remediëringstraject opgestart worden. De bijbehorende verslaggeving van eerdere gesprekken zijn deel van het dossier van het remediëringstraject. 

Bijlage