Situering
In 2019 start de Hogeschool UCLL met een grootschalig onderzoek naar het mentaal welzijn van haar studenten via het eerstejaarsonderzoek. Er leeft dan al enige tijd het idee om met dit topic onderzoeksmatig aan de slag te gaan en in 2018 zet de onderzoekscel Health Innovation de stap om te participeren in een WHO-onderzoek naar het mentaal welzijn van studenten in het hoger onderwijs nl. the WHO World Mental Health International Student Initiative. De hoofdzetel zit in Harvard en de Hogeschool UCLL is in het project kunnen stappen dankzij haar relatie met de KU Leuven, specifiek met Prof. Dr. Ronny Bruffaerts. De Hogeschool UCLL is de eerste hogeschool die participeert in het onderzoek, naast 29 universiteiten verspreid over 22 landen. De onderzoeksgroep bestaat uit twee personen die aangestuurd worden via Health Innovation: Ilse Vandepoel en Karen Jacobs en een begeleidende stuurgroep.
Methodiek
Alle studenten die verbonden zijn aan het eerste jaar van een opleiding binnen UCLL worden enkele weken na opstart van het schooljaar via mail aangeschreven om deel te nemen aan het onderzoek. De deelname is volledig vrijwillig en bestaat uit het invullen van een gevalideerde vragenlijst, verkregen via het WHO-consortium. Omdat studenten in verschillende opleidingen vaak met verschillende agenda’s zitten, worden er verschillende herinneringsmails gestuurd zodat elke student de vragenlijst kan invullen wanneer het hem/haar uitkomt. Elk opeenvolgend jaar dat de student vervolgens verbonden is aan de Hogeschool, wordt hij/zij opnieuw uitgenodigd om een zogenaamde follow-up vragenlijst in te vullen. Op deze manier wilt de onderzoeksgroep zicht krijgen op hoe het mentaal welzijn van studenten evolueert doorheen hun jaren op de Hogeschool.
De vragenlijst bevraagt zeer uitgebreid en expliciet het mentaal welzijn en de aanwezigheid van psychische moeilijkheden. Volgende zaken komen aan bod:
- Sociodemografische gegevens en algemene gezondheid
- Aandacht en concentratie (ADHD)
- DSM-V stoornissen zoals ernstige depressie, gegeneraliseerde angststoornis, paniekstoornis, sociale angststoornis, manie, bipolaire stoornis
- Persoonlijkheidskenmerken
- Alcohol en drugmisbruik
- Zelfverwondend gedrag
- Suïcidaliteit
- Seksualiteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag
- Kindertijd en jeugd (protectieve factoren), recente stresservaringen
- Behandeling
De Hogeschool UCLL stopt echter niet bij het louter bevragen van de student, daarvoor hecht zij teveel belang aan het ondersteunen van de student. Het expertisecentrum Health Innovation en de dienst Studentenvoorzieningen werken dan ook nauw samen in het kader van dit project.
Verder is het onderzoek zodanig opgesteld dat elke student bij het afronden van de vragenlijst een mail krijgt met feedback over diens antwoorden alsook een vrijblijvend advies. De werking met feedbackmails vormt een belangrijke pijler in het wegwijs maken van studenten door het ondersteuningsaanbod van de Hogeschool UCLL. Deze mails worden dan ook elk jaar onderzoeksmatig afgestemd en geoptimaliseerd, zodat ze zo dicht mogelijk aansluiten bij de noden van de student. Het feit dat er in ’20-21 gewerkt wordt met negen soorten feedbackmails, waar dat er in ’19-20 drie waren, toont dit aan.
Resultaten
Benieuwd de resultaten? Je ontdekt ze hier (zet je geluid aan!)