Terugbetaling abonnement openbaar vervoer (Limburg)

 

Heb je één of meerdere bus- en/of treinabonnementen aangeschaft? Dan betalen we je de helft terug, tot maximum € 100 per academiejaar. Ook als je reeds geniet van een voordelig studententarief, kan je een terugbetaling aanvragen.

Welke abonnementen komen in aanmerking voor een terugbetaling? 

  • Busabonnementen van De Lijn: Buzzy Pazz en Omnipas
  • Treinabonnementen van de NMBS: Student Multi (Campus), Student Abonnement (Schoolabonnement), Standard Abonnement (Trajectabonnement), Halftijds abonnement​

    De Campuspas komt NIET in aanmerking voor terugbetaling.

Hoeveel geld krijg ik terug?

Je krijgt de helft van de gemaakte kosten terugbetaald, met een maximumbedrag van € 100 per academiejaar.

Bv. Heb je € 200 of meer betaald aan je abonnement(en), dan krijg je € 100 terug. Heb je minder uitgegeven, dan krijg je de helft terugbetaald.

Wanneer kan ik mijn aanvraag indienen? 

Je kan het ganse academiejaar een aanvraag tot terugbetaling indienen, d.w.z. van 18/09/2023 t.e.m. 30/06/2024. 

Waar kan ik mijn aanvraag indienen?

Aanvragen kunnen ingediend worden via deze link.

Na indiening krijg je een bevestigingsmail dat je aanvraag werd ontvangen. Bewaar dit bewijs, maar let op, dit is nog geen bevestiging dat je een terugbetaling zal ontvangen. Elke aanvraag wordt gecontroleerd en is enkel geldig indien aan alle voorwaarden werd voldaan. Noodzakelijk is o.a. dat het betalingsbewijs van het abonnement werd toegevoegd mét vermelding van de naam van de student en het betaalde bedrag EN een kopie van de MOBIB-kaart (of vervoersbewijs).

Opgepast!!! Per academiejaar kan je slechts één aanvraag indienen.

Een concreet voorbeeld: Stel dat je bij de start van het academiejaar een Buzzy Pazz aankoopt van drie maanden (€ 81). Als je je aanvraag reeds in het eerste semester indient, dan zou je een terugbetaling krijgen van € 40,50 voor academiejaar 2023-2024. Echter, je bent van plan om in het tweede semester opnieuw een abonnement te nemen, dan wacht je best met aanvragen tot in de loop van het tweede semester zodat je je abonnementen kan bundelen en je in aanmerking komt voor het maximale bedrag van terugbetaling.

In dit document kan je alle voorwaarden nog eens nalezen. Hier vind je ook terug hoe je eventueel een betalingsbewijs kan opvragen bij de vervoersmaatschappijen.

Wanneer wordt de terugbetaling uitgevoerd?

We streven  ernaar om aanvragen die binnen zijn gekomen voor de kerstvakantie ten laatste in januari uit te betalen. Vervolgens bundelen we de aanvragen tot aan de Paasvakantie met uitbetaling in april. En tot slot nog een ronde in juli.

De terugbetaling gebeurt via overschrijving op het door jou doorgegeven rekeningnummer.

Nog vragen?

Neem contact op met vervoer.limburg@ucll.be