U bent hier

ICT voor UCLL

Hieronder vind je alle noodzakelijke ICT-informatie om van start te kunnen gaan op de UCLL.

UCLL-account

Alle studenten en personeelsleden van de UCLL krijgen een uniek account. Deze bestaat uit een gebruikersnaam (bijvoorbeeld : r0436612) en een zelf in te stellen wachtwoord. Je gebruikersnaam (“intranet userid”) vind je op de achterzijde van jouw studentenkaart in het veldje “gebruiker”. Je account dient eerst geactiveerd te worden via de website van de Associatie KU Leuven. Daarna krijg je toegang tot de ICT-faciliteiten: studentendossier, digitale leeromgeving, e-mail, PC-klassen, wifi, Toledo, KU Loket, ....

Bij je inschrijving heb je ook een kraskaartje ontvangen met daarop een persoonlijke activatiecode. Kras het grijze vakje weg en volg de instructies op activatie.kuleuven.be.

Meer informatie over je UCLL-account. 

E-mail voor studenten

Elke student van de UCLL krijgt een e-mailadres van het formaat voornaam.naam@student.ucll.be.
Dit e-mailadres is gekoppeld aan een Office356-pakket waarmee je onder andere ook over een volledige Office356 en een Onedrive-cloudopslag kan beschikken.
Inloggen doe je met je gebruikersnaam via het Office365 portaal.

Meer informatie over studenten e-mail.

KU Loket

Dit is je digitale studentendossier. Hier kan je heel wat persoonlijke informatie raadplegen met betrekking tot je inschrijvingsprogramma, persoonlijke gegevens, tolerantiekrediet, behaalde punten, enz. Inloggen op KU Loket kan met je UCLL-account.

Kotnet

KotNet laat toe om vanuit je studentenkamer of woning met je PC toegang te krijgen tot het internet.

Om toegang te krijgen tot Kotnet heb je enerzijds een netwerkaansluiting en anderzijds toegangsrecht tot KotNet nodig. De netwerkaansluiting is een fysische verbinding met het KU Leuven-netwerk. Deze wordt meestal door de verhuurder van de studentenkamer voorzien. Het toegangsrecht tot Kotnet heb je nodig om op KotNet te kunnen aanmelden met je UCLL-account en op die manier toegang te krijgen tot het internet. Als UC Leuven-Limburg-student betaal je voor dit toegangsrecht 25 euro per academiejaar. Dit bedrag staat los van het bedrag dat je betaald aan je kotbaas of aan Telenet.

Meer uitleg over Kotnet en het activeren daarvan. 

Hard-en software aanbod

laptopproject

Via de Campusshop kan je tegen voordelige prijzen laptops, tablets, smartphones en software aankopen. Meer informatie vind je op deze pagina.

Software

Office365 Pro Plus abonnement omvat Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote, Publisher en Access en kan op maximaal vijf PC's, Mac's of tablets geïnstalleerd worden. Het abonnement is gekoppeld aan je account en kan dus gebruikt worden zolang je op UCLL bent ingeschreven.

Meer informatie over Office365.

Toledo

Dit is de naam van de gemeenschappelijke digitale leeromgeving van de associatie KU Leuven. Een digitale leeromgeving is een platform dat via het internet een aantal onderwijsondersteunende functionaliteiten aanbiedt aan studenten en docenten: het verspreiden en beschikbaar stellen van (interactief) lesmateriaal, het communiceren met medestudenten en docenten, het aanbieden van toetsen en taken, enz. Inloggen doe je met je gebruikersnaam.

Eduroam-wifi

In alle gebouwen van de UCLL  is een wifi netwerk beschikbaar met de naam “eduroam”. Eduroam staat voor Education Roaming en maakt het voor personeelsleden en studenten van de UCLL  mogelijk om op een eenvoudige wijze draadloos toegang te krijgen tot het internet. Dankzij Eduroam kan dat niet enkel in de UCLL maar ook in alle andere aangesloten hogescholen en universiteiten in meer dan 50 landen. Eenmaal je UCLL-account geactiveerd is, kan je met je gebruikersnaam gevolgd door @ucll.be (bijvoorbeeld r0436612@ucll.be) en je wachtwoord aanmelden op dit draadloze netwerk.

Meer informatie over Eduroam - wifi.

Studentenkaart

Bij je inschrijving krijg je meteen een studentenkaart mee. Met deze herlaadbare betaalkaart kan je kopiëren en printen, betalen in het studentenrestaurant, enzovoort.

Meer informatie over studentenkaarten en over het betaalsysteem .

ICT-helpdesk

Indien je onoverkomelijke problemen ondervindt met de ICT-faciliteiten van de UCLL, dan kan je altijd terecht bij de ICT-verantwoordelijke van je eigen departement.
Specifieke vragen of dringende problemen kan je melden via support.limburg@ucll.be voor Limburg en support.leuven@ucll.be voor Leuven.
 

Meer over ICT.