ICT voor UCLL

Welkom bij UCLL. Deze pagina helpt je als nieuwe student of medewerker op weg en geeft een beknopt overzicht van al onze ICT diensten:

UCLL-account

Je ontvangt een e-mail met info over hoe je jouw UCLL-account moet activeren. Volg dus de instructies in deze e-mail.

  • Gebruikersnaam: kan je aflezen op je studenten- of personeelskaart
  • Activatiecode: kan je éénmalig gebruiken om je account te activeren en een wachtwoord te kiezen
Vanaf 1 januari 2023  is Multi-factor authenticatie (MFA) voor nieuwe UCLL studenten verplicht. Andere studenten kunnen dit optioneel inschakelen en krijgen nog een bericht wanneer het voor hen wordt verplicht.

Heb je de e-mail niet ontvangen? Contacteer dan je dienst inschrijvingen of je dossierbeheerder.

Meer info over het UCLL account en account-activatie

Wifi: eduroam

UCLL heeft een wifi netwerk "Eduroam" dat je éénmalig moet installeren en werkt op alle UCLL campussen maar ook op andere aangesloten onderwijsinstellingen bv. KU Leuven.

  1. Verbind met internet.
  2. Surf naar cat.eduroam.org en klik op de blauwe knop.
  3. Volg de instructies en geef de juiste gegevens in.
  4. Op campus: Selecteer "Eduroam" als je wifi-netwerk.
Eduroam gebruikersnaam: gebruikersnaam@ucll.be (vergeet de @ucll.be niet!).

 Meer info over wifi op UCLL
Software

Een aantal opleidingen stapt vanaf setember 2023 in het BYOD (Bring Your Own Device)-project, er wordt dan verwacht dat je over een laptop beschikt.

Wil je gratis  gebruik maken van Office 365?
We zetten Office 365 standaard op elke UCLL computer. Voor je eigen computer raadpleeg je de installatieprocedure.

Je kan ook gebruik maken van je persoonlijke OneDrive:

  • Je krijgt 1 TB opslagruimte op OneDrive.
  • Je bestanden worden automatisch opgeslagen. Zo raak je niks kwijt.

Documenten waaraan je samenwerkt met anderen deel je bij voorkeur via Microsoft Teams.

Meer info over software op UCLL

E-mail

Het e-mailverkeer verloopt binnen UCLL via Outlook. Inloggen kan je via:

  • Intranet: quicklink ‘Office 365’ en kies dan links voor Outlook.
  • Outlook: installeer de app.
  • Toledo: het mail-icoontje in de rechter bovenbalk.

Maak je e-mail handtekening als UCLL student:

  • Vul je studierichting en klasgroep in bij ‘Opleiding’.
  • Zet deze handtekening in elke mail om duidelijk te maken wie je bent

Maak je e-mail handtekening als UCLL medewerker

Je kan ook je UCLL mailbox configureren op je laptop en smartphone.

Je e-mail configureren
Kaart

Studenten ontvangen hun studentenkaart per post, late inschrijvers krijgen hun kaart via de studentenadministratie.
UCLL medewerkers ontvangen hun kaart via de personeelsdienst.

De UCLL kaart kan gebruikt worden om:

  • Je te legitimeren.
  • Toegang te krijgen tot de UCLL bibliotheken en leslokalen.
  • Te printen en kopiëren op de campus

Meer info over de UCLL kaart en kaart-activatie
UCLL app

Via de UCLL app kan je allerlei handige informatie raadplegen, zoals:

  • Nieuws: raadplegen van nieuwsberichten op het intranet.
  • Uurrooster: bekijk wanneer en waar je les hebt.
  • Mijn kaart: raadpleging en opwaardering van het kaartsaldo + overzicht van recente transacties.

Meer info over de UCLL app
Kopiëren, printen en scannen

Op een UCLL desktop (bv. in een computerklas) of laptop kan je rechtstreeks printen naar een  campus printer:

  1. Stuur je opdracht naar de printer UCLL Kleur of UCLL zwart-wit
  2. Ga naar een printer op de campus en leg je kaart op het paaltje.
  3. Druk op het printer-icoon en druk af.

Maar je kan ook printen naar een campusprinter vanop je eigen laptop:

  1. Surf naar webprint.ucll.be en vul je gebruikersnaam en wachtwoord in.
  2. Selecteer het gewenste bestand en kies de printer die je wilt gebruiken: UCLL Kleur of UCLL zwart-wit.
  3. Pas eventueel de geavanceerde instellingen aan en druk op de knop van de juiste printer
  4. Ga naar een printer op de campus en leg je kaart op het paaltje.
  5. Druk op het printer-icoon en druk af.

Meer info over afdrukken
Laptop voor studenten

Een aantal opleidingen stapt vanaf setember 2023 in het BYOD (Bring Your Own Device)-project, er wordt dan verwacht dat je over een laptop beschikt.

Een laptop is zo goed als onmisbaar voor het volgen van een opleiding bij UCLL. De ICT-dienst biedt op het intranet een handig overzicht met betrekking tot studentenlaptops:

  • Voorgestelde minimumvereisten voor een laptop
  • Adviezen bij aankoop laptop
  • Laptop aanbod via Signpost

Meer info over het laptop aanbod
Meer info over laptops voor medewerkers

ICT support contacteren

Bots je op problemen met één of meerdere van de voorgaande tools? Contacteer dan ICT support.
Je kan de ICT-helpdesk contacteren door te surfen naar https://intranet.ucll.be/ict-contact.

Contacteer ICT support
Online leeromgeving: Toledo

Hoe bereik je de online leeromgeving?

  1. Log in op Intranet met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Kies bij de quicklinks rechts voor "Toledo".

Je ziet een overzicht van al je vakken (gelinkt aan je ISP) en communities (zelfgemaakte groepen door lectoren).

 

Community
  Vak
Een grijs gekleurd vak betekent dat de cursus niet beschikbaar gesteld werd door de lector en dus ook (nog) niet toegankelijk is.
Pas op met het instellen van filters, die blijven actief na uitloggen!

Toledo
Adminstratief portaal: KULoket

Hier kan je je individueel studieprogramma, persoonlijke gegevens, tolerantiekrediet, behaalde punten, enz. raadplegen. In je voortgangsdossier vind je ook je gepubliceerde examenresultaten.

BELANGRIJK! Bij aanvang van het academiejaar kijk je je ISP na en dien je hem in!

KULoket
Online lessen

Als je lesrooster een online les aangeeft, dan kan je die live thuis volgen. Ook bij online lessen gelden er afspraken:

  • Kies een rustige plek in huis.
  • Doe de juiste kleren aan.
  • Wees op tijd aanwezig 😊.

Lessen kunnen online doorgaan via:

  • COLLABORATE: via Toledo > vak > Collaborate Live
  • TEAMS:
    • in je Teams app > vak
    • in je Teams app > agenda

Overschakelen van andere opleiding/hogeschool

Staan er nog vakken/communities van een vorige opleiding in Toledo? Zo krijg je ze weg:

  1. Ga naar Toledo.
  2. Klik in de rechterbovenbalk op "Beheer" en kies voor "Uitschrijven".

Schrijf je in de lijst uit voor de vakken/communities die niet meer van toepassing zijn voor je huidige opleiding.

Overgeschakeld van een andere hogeschool of universiteit van de associatie KU Leuven? Check dan zeker of je correspondentie e-mailadres klopt!
KU Loket > Studentendossier > Adressen > Selecteer bij "Algemene communicatie" jouw huidige e-mailadres van UCLL.

ICT voor UCLL handige print-versie voor studenten

Je kan dit overzicht ook opvragen in PDF-versie, deze versie kan je afdrukken en aan startende studenten bezorgen. Zo hebben ze in één documentje een handig overzicht van alle ICT-weetjes.

ICT voor UCLL PDF afdrukken